Her kan du finde svar på mange spørgsmål, både husordenfortolkninger og i forholdet til vores udlejer, Håndværkerforeningen i København (HFK).
Er der et andre spørgsmål, du ønsker svaret på, er du velkommen til at skrive til alderstroest.bbr@gmail.com
Hvem er BBR
Forperson Lise Hansen
Næstforperson Claus Jørgen Schou
Kasser Claus Jørgen Schou
Medlem Alberte Christensen, Hjemmeside og IT
Medlem Theis Wermus, sociale medier
Medlem Astrid Lyk-Jensen, nye initiativer
Suppleant Anne-Marie Mærkedahl
Alle henvendelser sker via mailen til BBR: alderstroest.bbr@gmail.com
Der afholdes møder følgende datoer i 2024:
- 13. marts årligt beboer årsmøde
- 26. marts
- 29. april
- 3. juni
- Juli – ferie
- 5. august
- 16. september
- 28. oktober
- 9. december
Såfremt du har sendt os mail, kan du derfor forvente svar fra os, senest efter det førstkommende møde.
Hvilke opgaver har BBR
BBR varetager lejernes interesser over for udlejer og kan stille spørgsmål til udlejer, såfremt der er generelle og fælles problemstillinger. Endelig kan BBR være sparringspartner for udlejer, da BBR kan give udlejer indsigt i lejernes holdninger til lejeforholdene. Et bindeled for kommunikation og samarbejde.
BBR varetager også opgaven med at sikre, at det beløb (pt. 18 kr. pr. mdr. 2024) vi indbetaler hver måned, bliver administreret forsvarligt og som vi har aftalt på det årlige beboermøde, således at vi får mest ud af den økonomi vi har til rådighed til fællesskabet.
De fælles aktiviteter som man ønsker her på stedet – er drevet af beboerne – både ift. ønsker, forberedelse og udførelse. I den forbindelse kan de initiativtagere, der ønsker at arrangere noget for fællesskabet, søge om økonomisk støtte fra den fælles pulje – i tråd med de emner, der er besluttet på det årlige beboermøde.
Ansøgningsskema til økonomi ift. aktiviteter ligger under overskriften “Beboer i Alderstrøst” og “Arrangementer”. Ansøgninger indsendes på BBR mailen (alderstroest.bbr@gmail.com) rettidigt, så I kan nå at få svar efter næste med i BBR.
Fællesskab udspiller sig i fællesskab
BBR har ikke ansvaret ift. at igangsætte, udføre og afvikle fælles initiativer i gården – MEN vi støtter det gerne. Både med råd og vejledning, med økonomi ift. det fællesskabet har besluttet og også med arbejdskraft, såfremt vi som enkeltpersoner kan afse tid og mulighed for det. Festligheder er et fælles beboeranliggende som vi håber, at mange vil have lyst at kaste lidt energi i, det er i sidste ende, det der kan gøre det til en tryg og god forening at bo og leve i.
Hvordan får jeg en lejlighed i Alderstrøst?
Alle medlemmer af håndværkerforeningen, samt børn og børnebørn kan blive skrevet op til lejligheder i Alderstrøst på ventelisten. Kontakt administrationen i HFK for opskrivning og yderligere oplysninger.
Kan jeg bytte lejlighed til anden lejlighed i og udenfor foreningen?
Ja, lejeloven siger, at såfremt du har boet under samme kontraktforhold i mindst tre år, har du ret til at bytte lejlighed med en hvilken som helst anden lejer (uafhængig af forening og udlejer). Dog må antallet af beboere i lejemålet ikke overstige antallet af beboelsesrum efter bytte. Se lejeloven §73, som gælder for alle lejere.
HFK giver ikke dispensation til lejlighedsbytte, internt såvel som eksternt, hvis kravene beskrevet i lejeloven- ikke er opfyldt.
HFK administrerer ikke en liste over lejere, der ønsker at bytte til andre lejligheder. Det er således op til lejer selv at fremfinde en anden lejer at bytte lejlighed med. BBR opfordrer derfor beboere til at bruge andre kanaler (fx facebook-siden eller opslag i opgangene) til at finde lejere at bytte med, såfremt ens livssituation kræver en enten større eller mindre lejlighed.
Jeg har mistet mit tilhørsforhold til HFK – Hvilke rettigheder har jeg så?
Såfremt du som beboer ikke er medlem af HFK mere, eller det nære familiemedlem, der oprindeligt legitimerede din ret til en lejlighed i Alderstrøst ikke er medlem heller (fx ved dødsfald), kan du ikke skrives op på ventelisten. Hvis du tidligere har været skrevet på ventelisten, vil du blive fjerne herfra.
HFK giver ikke dispensation til opskrivning på ventelisten til ikke-medlemmer, uanset hvor længe du har boet i Alderstrøst.
Husdyr – kan jeg passe eller få besøg af andres husdyr?
Ifølge husorden er det ikke tilladt at holde husdyr i Alderstrøst. Det er heller ikke tilladt at passe andres husdyr, ej heller for en kortere periode. Hvis man bryder husordenen, kan man blive beskyldt for brud på ens lejekontrakt, og risikerer derfor at blive opsagt. Dog er det tilladt at have dyrebesøg af timers varighed, såfremt ejeren er til stede.
Enkelte beboere har dog i tidligere tider fået dispensation til hold af husdyr, og disse dispensationer gælder naturligvis dyrets levetid. Fremadrettet er det ikke muligt at få sådanne dispensationer.
Aflæsning af el, gas, vand og varme
Ved indflytning skal der aflæses diverse forbrug. Dit acontobeløb bliver derefter tilrettet dit eget forbrug, men vil det første år reflektere forrige ejers forbrug. Forbruget for vand og varme afregnes med acontobeløb sammen med huslejen hver måned, mens gas og el opkræves med den indbetalingshyppighed som I individuelt har med jeres respektive selskaber.
Varme og vand aflæses digitalt. Du skal således ikke foretage dig noget i den forbindelse.
Hvert år vil lejlighedens forbrug blive gjort op, og evt. over- eller underbetaling blive reguleret. Dette foregår det 1. kvartal på året.
Elmålerne er skiftet til typen med fjernaflæsning, så der behøves ingen manuel aflæsning. Dette foregår mellem dig og din el leverandør.
Barnevognsskurene
Hvis man er i lykkelige omstændigheder og får brug for plads til sin barnevogn, kan man af ejendomsfunktionærerne få udleveret en nøgle til et af de to barnevognsskure, som er i gården.
Byttehjørnet
I forbindelse med miljøstationen, hvor dit sorterede affald skal hen (se mere under “Miljøstationen”), er der et skur til storskrald (til højre) og i reolen kan du stille bytteværdige genstande (til venstre). Her er du velkommen til at sætte de ting du selv gerne vil have skiftet ud, men som andre kan få glæde af. Den enes skrald, den andens guld! MEN husk kun at sætte funktionsdygtige og brugbare ting i denne reol.
Byd nye boboere velkommen i din opgang
BBR yder støtte op til 500 kr., såfremt du ønsker at holde et fælles arrangement for din opgang og mindst halvdelen af opgangen giver tilsagn om at deltage.
Skriv en mail til alderstroest.bbr@gmail.com med dato for arrangement og antal deltagere.
Facebookgrupper og -side
Facebookgruppen “Beboergruppe for Alderstrøst”
Facebookgruppen “Alderstrøstbørn”
Facebook side “Alderstrøst – BBR”
Gårdlauget
Vi samarbejder med nabobygningen med affald og gensidig brug af haverne, samt gennemgang. Der afholdes møde en gang om året i foråret.
Haven og gården generelt
Børnebede, grill, legepladsen, blomsterudvalg sammen med ejendomsinspektørerne har ansvar for drift og udsmykning af blomster og beplantning i haven og børnenes garage.
IT-løsning
Parknet – Betaling sker via huslejeopkrævning.
Miljøstationen
Der sorteres affald i Alderstrøst. Det forventes at beboerne støtter op om sorteringen, da der er begrænset kapacitet til affald i foreningen.
Grønne poser kan hentes ved Møllegade Genbrugsplads. Her kan storskrald også afleveres.
Sorteringsguider sendes jævnligt ud med posten, og kan også findes ved skraldespandene.
Husk at folde dine papkasser ud, så de fylder mindst muligt. Husk at lågene på især rest- og madaffaldsspandene SKAL kunne lukkes, da vi ellers får store problemer med rotter.
Op- og vaskemaskiner
Skal installeres af autoriseret installatør, før forsikring gælder. Der skal ansøges om tilladelse hos HFK før installation. Ansøgningsblanket kan fås ved henvendelse til ejendomsinspektørerne.
Vaskeriet
Der er fælles vaskeri i kælderen under 17-blokken. Betaling trækkes via huslejeopkrævning.
Efter brug af tørretumbler, bedes filtret under tumbleren renset. Der står koste til dette formål.
Husk; du kan tjekke, om der er ledige maskiner på din telefon eller tablet, før du går i vaskekælderen! I appen “e-vaskeri” kan du se, hvilke maskiner der er ledige og hvornår de igangværende maskiner er færdige. Du kan også se, hvor lang tid der er tilbage af dine igangværende maskiner.
Sådan gør du:
1. Find aktiveringskoden til din vaskebrik· Den bør ligge i et velkomstbrev sammen med din lejekontrakt. Kan du ikke finde den, kan du skrive en e-mail til na@hfk.dk og få udleveret din aktiveringskode igen.
2. Hent appen “e-vaskeri” til din smartphone eller tablet.· Appen er tilgængelig i både App Store (Apple) og Google Play (Android).
3. Åbn appen og tryk på “opret bruger”.
4. Vælg Håndværkerforeningen – Nørre Allé 17.
5. Indtast e-mail eller mobilnummer og din aktiveringskode til nøglebrikken.·
OBS! I appen fremgår det, at du kan finde din aktiveringskode under ”Brik Info” på skærmen i vaskeriet. Det er umiddelbart ikke muligt.
6. Følg de øvrige instruktioner i appen.
Vinduespudsning
Ingen fælles ordning, men skriv gerne ud, hvis du selv skal have pudset, det kan være andre vil være med i “entreprisen”.
Værkstedet
Under Laugshuset, indgang fra 19F. Børn i følge med voksne og husk at købe nye klinger til stiksaven, skruer eller andet, hvor du bruger det sidste.