Det generelle, overordnede princip: VIS HENSYN – også når det gælder rygning, støj og stærkt lugtende mad.
Husordenens formål er at sikre fælles retningslinjer for beboerne i Alderstrøst således, at der tages hensyn til samtlige beboeres sikkerhed og trivsel. Der kan refereres til husordenen som lovgrundlaget iforbindelse med konflikter mellem naboer, brugen af fællesarealer og lignende. Ved nabokonflikter kan beboerrepræsentationen - BBR - inddrages. Ved deciderede klager er det udlejer, dvs. Håndværkerforeningen, der fortolker og håndhæver husordenen.
A: Benyttelse af lejligheden
-
Lejer skal hurtigst muligt anmelde enhver fejl eller skade i lejligheden inkl. på diverse installationer til ejendomsinspektør eller udlejer.
-
Rengøring skal foretages med korrekte rengøringsmidler, som ikke ødelægger materialerne. Ejendomsinspektøren anviser hvilke og hvordan.
-
Installation af egen vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine skal, efter forudgående aftale med udlejer, foretages af autoriseret VVS-installatør.
-
Opsætning af private radio- eller tv-antenner, paraboler m.v. er ikke tilladt. Højtalere i lejligheden skal opsættes således, at der tages maksimalt hensyn til de omkringboende.
-
Boremaskiner og andet larmende værktøj må benyttes i tidsrummet 08 – 20.
-
Brug af musikinstrumenter, musikanlæg, TV, spillekonsoller og lignende må ikke være til gene for de øvrige beboere. Vinduer skal være lukkede, når der spilles musik. Musikinstrumenter og musikanlæg m.v. kan benyttes mellem 07 – 23.
-
Tørring af vasketøj og rystning af sengetøj, tæpper, duge o. lign. må ikke foregå fra vinduerne. Luftning af sengetøj er tilladt.
-
Der må ikke grilles på altanerne, og altanerne må ikke benyttes til opbevaring, som er synlig for øvrige beboere. Tørring af tøj og luftning af sengetøj skal foregå under rækværkshøjde. Udlejer skal forhåndsgodkende udvendige altankasser og inddækning af rækværk på altaner.
-
Fodring af dyr fra lejlighederne er ikke tilladt.
B. Benyttelse af fællesrum
-
Miljøstation og bytterum kan benyttes af alle, også af beboerne fra ejer- og andelsboligforeningen i Nørre Side Allé.
-
Trapper, porte, kældergange eller elevatorer må ikke benyttes til afsætningsplads. Dette er krævet af brandtilsynet og til gavn for alles sikkerhed.
-
Hoved- og kælderdøre skal holdes aflåst. Vinduer til kælderrum skal holdes lukkede. Lejer har selv ansvar for sit kælderrum.
-
Ved beskadigelse af faste installationer eller inventar skal ejendomsinspektør
eller udlejer straks underrettes. Ansvar og eventuel erstatning påhviler skadevolderen. -
Ved tilsmudsning af trapper, gange, mure og fælleslokaler skal rengøring straks foretages af skadevolder.
-
Vaskeriets ordensregler skal følges. Vasketøjet skal være fjernet inden for 24 timer, ellers gør ejendomsinspektøren det.
-
Lejer bør sætte sig ind i, hvordan miljøstationen fungerer – og benytte det korrekt.
-
Barne- og klapvogne skal henstilles i barnevognsskurene for natten. Skurene må ikke bruges til opmagasinering af legeredskaber eller ubrugte barne- og klapvogne.
-
Rygning er ikke tilladt i fællesrum.
C. Benyttelse af fællesarealer
-
Ophold på altaner samt i gårde og haver skal ske uden gene for øvrige beboere. Der skal være ro efter kl. 22 søndag-torsdag, fredage og lørdage dog først efter kl. 23. Der må ikke spilles musik på fællesarealerne, medmindre tilladelse er indhentet forud hos udlejer.
-
Fællesarealets borde og bænke er fælles for alle. Efter alle arrangementer skal borde og bænke rengøres og genplaceres efter brug, og affald ryddes væk. Dette gælder også tømning af askebægere og fjernelse af cigaretskod på jorden.
-
Grillen skal være rengjort inden kl. 12 dagen efter brug.
-
Kørsel og parkering af motorkøretøjer må ikke finde sted i gårdene. Hvor særskilte P-pladser er indrettet, må disse benyttes efter anvisning fra ejendomsinspektøren eller udlejer. Det skal aftales særskilt med ejendomsinspektøren, hvis der er behov for indkørsel med f. eks. flyttebil.
-
Cykelkørsel og el-løbehjul er ikke tilladt på ejendommens grund, bortset fra mindre børns brug af legecykler o. lign.
-
Der må intet hensættes på fællesarealerne. Ting hensat midlertidigt, såsom børnecykler, legetøj, grill etc., er til alles afbenyttelse.
-
Samtlige porte skal holdes i aflåst stand, medmindre der er lavet et automatisk åbningssystem.
-
Der må ikke lukkes uvedkommende ind på ejendommen.
-
Fodring af dyr er ikke tilladt.
-
Skraldecontainerne må aldrig fyldes mere end at de kan lukkes, og låget skal altid lukkes. Lukkes låget ikke, lugter det og tiltrækker rotter.
-
Ting på altanerne må ikke kunne falde ned - det skal fastgøres forsvarligt. 12. Fyrværkeri må ikke afbrændes fra lejligheder, altaner eller fællesarealer.
Lejer, der har gjort sig bekendt med ovenstående husorden, erklærer sig indforstået med at overholde disse regler og sørger, at de også overholdes af sin husstand og dennes gæster.
Lejer er indforstået med, at væsentlige eller gentagne overtrædelser af denne husorden kan medhøre ophævelse af lejemål.
Denne accept vil gælde for den til enhver tid officielle husorden.
Husordenen er revideret og vedtaget af BBR den 16. oktober 2019 og godkendt af Håndværkerforeningen den 23. oktober 2019 med ikrafttræden samme dag.